Appartementen blokkeren Schels uitzicht

Op 17 juli 2017, over deze onderwerpen: Wonen & Leven, Schelle 2030, Wonen

U staat er waarschijnlijk al niet meer bij stil: Schelle binnenrijden via Hemiksem is een triest gebeuren. De regenboogmuur is niet meer wat hij geweest is, en veel verbetering zit er niet aan te komen. CD&V Schelle, IGEAN en een Nederlands architectenbureau sloegen de handen in elkaar, maar helaas: ook hier komen appartementen...

NOG MEER APPARTEMENTEN BLOKKEREN ZICHT OP VLIET EN KERK

De inkompoort langs de kant van Hemiksem geeft momenteel een eerste blik op onze kerktoren, en iedereen hoopt op een mooie dorpskernhernieuwing waardoor de aloude sfeer rond onze kerk terug tot leven kan komen.  Niets is minder waar, want ook dit stukje Schelle zal door het plan 2030 al haar troeven verliezen. Zoals u kan zien op de tekening, komen er appartementen die zelfs het zicht naar de kerk blokkeren: jammer toch?

VLIETPARK MOET CENTRUM VERGROENEN

Achter de regenboogmuur bevindt zich de oude scheepswerf.  Momenteel wordt dit stukje Schelle slechts af en toe gebruikt: voor de kerstboomverbranding, of voor een wandeltocht. In het plan Schelle 2030 wordt er een park gemaakt van deze plek.

Zo’n Vlietpark is een nobel idee: een plek waar Schelle tot rust kan komen, al zijn er nog enkele vochtige struikelpunten voor dit park.  Maar als dat Vlietpark moet dienen als pasmunt omdat er op andere plaatsen open ruimte verdwijnt, dan is het duidelijk dat er niet geluisterd wordt naar wat de Schellenaar wil... “Vroeger hadden we de jachthaven, een onrealistisch project dat zonder overleg door de strot van heel Schelle geduwd werd. Zo’n park is een goed idee, maar het is inspraak en open bestuur waar onze gemeente nood aan heeft", zegt Koen Vaerten.

PROJECT ONTWIKKELING JUIST STARTEN

Heel het project zou moeten kaderen in het schilderij van Jan Bruegel de Oude dat ooit over onze gemeente gemaakt werd. Daar zie je hoe mensen samen komen om de kerk in te zegenen.  Je ziet de mensen elkaar ontmoeten, een feest, een marktje... Maar als je dit schilderij projecteert op 2017, dan kan je alleen maar bevestigen dat Schelle nu ook op die manier werkt, want het is exact op die locatie dat de parking van de supermarkt zich bevindt:  mensen ontmoeten elkaar, arriveren ditmaal per auto, kopen hun boodschappen…  Vroeger en nu:  het zijn de mensen die Schelle maken, en niet de visie van één man. Juist starten is half gewonnen, CD&V doet haar eigen zin. Inspraak van u, de Schellenaar, is duidelijk niet gewenst. U heeft recht op inspraak, uw ideeën en opmerkingen zijn belangrijk.