Nu nog fysiek vergaderen? Mét publiek?

Op 27 november 2020, over deze onderwerpen: Bestuur

En toch gebeurt het, mét inachtname van de (afstands)regels! Geeft de gemeente hiermee een goed voorbeeld? Probeert het op die manier de verspreiding van de ziekte te voorkomen? Steekt uw gemeente u daarmee een hart onder de riem? Achterpoortjes vinden om de coronamaatregelen te omzeilen is nu net de beste hulp voor een virus...  het heeft niet liever!

En dus is een gemeentebestuur dat gemeenteraden inricht met meer dan 20 aanwezigen en daarbij publiek uitnodigt omdat voor ons alvast een verkeerde manier van regels volgen.

België is één van de meest hardst getroffen landen te wereld. De lockdowns worden georganiseerd met uitgaansrestricties en nachtklokken voor u allen. U mag zelfs niet meer uw geliefde familie bezoeken. Toch bestaat er nog een gemeente die de regels zeer ruim neemt. Deze gemeente organiseert nog steeds fysieke gemeenteraden waarbij publiek moet kunnen aanwezig zijn. “Omdat het zo moet van de minister”! Een bestuur dat volledig voorbij gaat aan de geest van de wet en fysieke gemeenteraden blijft organiseren. Wel, die gemeente is onze gemeente Schelle. Formeel N-VA protest bij het gemeentebestuur en bij de gouverneur mochten niet baten omdat “de wet het niet verbiedt”. Onze N-VA fractie heeft sinds het begin van deze corona crisis zich steeds verzet tegen fysieke gemeenteraden. Er bestaan zoveel mogelijkheden om online te vergaderen. Zowat elke gemeente maakt er gebruik van voor haar gemeenteraden.* Om contact zo veel mogelijk te vermijden hebben we zelf ons bestuur volledig gedigitaliseerd. Sinds maart, werkt de fractie plichtsbewust de agenda van de gemeenteraad af en gaven we telkens onze opmerkingen en stemmingen schriftelijk door. Het enige dat CD&V hiermee deed, was op een leugenachtige manier laster rondstrooien.

In tijden van crisis stellen wij ons toch ernstig vragen over de verantwoordelijkheidszin van onze burgemeester en zijn gemeentebestuur.

meer informatie op: https://www.gva.be/cnt/dmf20201126_97006011

*https://www.hln.be/aartselaar/aartselaarse-gemeenteraad-te-volgen-via-li...