Nieuwe Vrouwelijke Straatnamen

Op 11 februari 2020, over deze onderwerpen: Identiteit

Twee nieuwe vrouwelijke straatnamen

Binnenkort verwelkomen we de Marieke Vervoortstraat en de Anne Frankstraat. "Naast de Fabiolalaan waren alle overige straatnamen in Schelle vernoemd naar een man. Hiermee willen we een statement maken", zegt gemeenteraadslid Wietse Robbroeckx.

Gelijkheid man en vrouw

Naar aanleiding van de internationale vrouwendag in 2019 pakte N-VA Schelle uit met een opvallend voorstel. De partij maakte een lijst op van twintig mogelijke vrouwelijke straatnamen. Met dit voorstel vraagt N-VA Schelle meer aandacht voor de gelijkheid tussen man en vrouw. Net zoals in vele steden en gemeenten werden er in het verleden enorm veel straatnamen vernoemd naar belangrijke mannen. De laatste jaren werden er enkele nieuwe straatnamen in Schelle bekend gemaakt, wederom werd geen enkele straat vernoemd naar een vrouw. "Hiermee willen we een positief signaal uitdragen. Gelijkheid tussen man en vrouw is een van dé basisnormen en waarden in onze samenleving, het is belangrijk dat wij als gemeente het juiste signaal vooropstellen", zegt Wietse Robbroeckx.

Eren van twee moedige vrouwen

Zowel Marieke Vervoort als Anne Frank beschouwen we als moedige vrouwen, vrouwen die als inspiratiebron kunnen dienen voor velen. Naast het algemeen signaal van gendergelijkheid is het uiteraard ook de bedoeling om de twee vrouwen afzonderlijk in herinnering te brengen. "De verhalen van deze twee vrouwen zijn erg verschillend maar enorm kostbaar als overlevering naar de komende generaties", eindigt Wietse Robbroeckx.