Beloftes overnemen, het kan ook slecht aflopen...

Op 22 oktober 2013

Het is een beproefd concept:  je laat de andere politieke partijen hun zegje doen, pikt er de punten uit waarmee je denkt dat je zelf ook kan scoren, en voert die dan met een big smile uit op je eigen manier en na kleine of grote aanpassingen, zodat niemand kan zeggen dat het niet je eigen idee was…  Maar soms kan het dus ook slecht aflopen.

Voorbeelden?  Wij stelden in ons vorig huis aan huis blad een polis voor die organiserende wijken of straten konden gebruiken als ze materiaal van AGB fluctus aanvragen voor hun evenement.  Twee punten in ons voorstel waren belangrijk:  de administratieve rompslomp vermijden, zodat het voor die vrijwilligers die toch al zoveel werk verrichten net iets makkelijker wordt, en daarbovenop die mensen een verzekering geven  voor in geval van.   Groot was onze verbazing toen ons voorstel in de gemeenteraad zelf “al lang in uitvoering was” en er een amendement tevoorschijn kwam waarbij de administratieve rompslomp gewoon behouden wordt, en de organiserende straten nog wat verder op zoek mogen gaan naar een verzekering bij de provincie.  Want ons voorstel was “echt niet haalbaar” terwijl de provincie het dus wel kan…  Ons voorstel wordt dus tegelijk overgenomen en genegeerd, en de vrijwilligers die iets willen organiseren blijven in de kou staan!  Eén tip:  N-VA werkt momenteel aan een “how to…” document om aan de gratis verzekering van de provincie te geraken.   Contacteer ons gerust, wij helpen u graag verder!

Een nog duidelijk is het voorbeeld van de gemeentelijke website www.schelle.be.

Bijna iedere oppositiepartij had voor de verkiezingen gemeld dat de website niet meer mee was met zijn tijd, en die uitspraken waren zeker opgemerkt binnen CD&V rangen!  Niet veel later werd er gereageerd op de beproefde manier:  “we zijn momenteel al bezig met een nieuwe website en het zal state of the art worden!”  De nieuwe website ging er dus komen, en daar sta je dan met je verkiezingsbelofte om aan kiezers te geraken.  Niemand vindt jouw voorstel nog een meerwaarde want de ploeg rond de burgemeester gaat het al uitgevoerd hebben tegen dat de verkiezingen voorbij zijn…  Totdat de verkiezingen dan achter de rug zijn, en blijkt dat ze nog steeds “bezig zijn” met de website.  Vanaf januari hebben wij in de gemeenteraad maandelijks de vraag gesteld hoe het intussen gesteld was met de vernieuwingen aan de website.  Maand na maand (8 maanden aan een stuk) kregen wij het antwoord:  “we zijn er mee bezig, het kan elke week af zijn” en in februari kregen wij een eerste teken aan de wand:  Schepen Geert Rottiers zei met een big smile dat de website voor minder dan een tiende van het geld zou worden gemaakt.  Vergelijk het met schilders:  de eerste wil uw huis komen schilderen voor €500, de tweede geeft u een offerte van €50…   dan moet je toch al doorhebben dat die tweede gewoon wat potten verf komt leveren en je zelf zal moeten schilderen…  Dat zelf schilderen is nu waar het schoentje knelt.  De website is uiteindelijk opgeleverd in september en nu blijkt dat bij die oplevering niemand de moeite genomen heeft om eens na te kijken wat er al allemaal gebeurd is en of alle zaken correct werken.  Gevolg is dat links niet werken, de agenda een ramp is en zoals wij in de gemeenteraad van oktober aanklaagden:  de links van email-adressen om gemeenteraadsleden te bereiken per mail staan gewoon door naar CD&V mandatarissen.  Dus iemand die bv Linda Van der Auwera (N-VA) wil contacteren komt bij Gilbert Van de Vreken (CD&V) uit.  Onze melding in de gemeenteraad werd in eerste instantie de mond gesnoerd door de burgemeester want “ze gingen het eens bezien” maar na sterk aandringen van N-VA werd beloofd dat er dringend werk van gemaakt zou worden.  Deze wantoestand heeft bestaan tot maandag 21 oktober rond de middag.

Kortom, ook bij verkiezingsbeloften die naar andere waarden en normen omgebogen zijn houden wij een oogje in het zeil en durven kritisch te zijn voor ons bestuur.  En ook al wordt onze mond regelmatig vakkundig gesnoerd, we tonen aan dat doorzetten (en soms is dat letterlijk lang aandringen) resultaat kan hebben!