Coronafonds voor Schelle

Op 8 mei 2020, over deze onderwerpen: Bestuur, Economie, Jeugd & Sport, Vrije tijd & Cultuur, Wonen & Leven

De Coronacrisis treft iedereen, ook de Schellenaar. Daarom zal Schelle een Coronafonds oprichten ter ondersteuning van verschillende initiatieven. Hieronder vindt u een eerste oplijsting van de maatregelen. De definitieve omkadering zal na de gemeenteraad van donderdag gecommuniceerd worden.

Coronafonds
Dit fonds, van 275.000 euro, zal voorzien worden om de verschillende maatregelen te financieren. Het bedrag is nog onder voorbehoud en kan aangepast worden naarmate de noden.

Verdubbeling van subsidies
Alle sport en socio-culturele verenigingen zullen dit jaar een dubbele subsidie ontvangen op basis van de subsidieverdeling van 2019. Vervolgens zal er nagedacht worden om de werkingsbudgetten voor 2021 met 3% te verhogen. De jeugdverenigingen met meer dan 200 leden die doorgaans een wekelijkse activiteit hebben kunnen op dezelfde regeling rekenen.

Financiële maatregelen
Verenigingen die een huur verschuldigd zijn aan de gemeente krijgen uitstel of dienen dit tijdelijk niet te betalen. Het huren van materiaal of gemaakte kosten door verenigingen bij de gemeente zullen terugbetaald worden. Ondernemers en bedrijven kunnen beroep doen om deel te nemen aan verschillende uitgestelde betalingen.

Lokale economie
De gemeente wil investeren, in overleg met de lokale ondernemersraad en de handelsvereniging, in onze lokale ondernemers op de beste en meest efficiënte manier. Voorbeelden als een overbruggingskrediet zullen meegenomen worden op verdere besprekingen.