Dreigt de Vliet te overstromen?

Op 25 januari 2023, over deze onderwerpen: Milieu & Natuur

Heeft u de stand van de Vliet  al eens gezien tijdens zware regenval? Staat u ook soms vast wanneer de brug ter hoogte van de Zinkval weer overstroomd is? N-VA Schelle vreest dat deze problemen zullen verergeren door de nieuwe afgravingen voor een fietspad.

Verlies van natuur

Sinds enkele WEKEN zijn de werkzaamheden gestart voor een modern fietspad langs de Vliet dat Schelle en Hemiksem beter met elkaar verbindt. Het aanleggen van dit fietspad zorgt voor het verlies van een groot stuk natuur. “Schelle heeft momenteel al weinig onverharde paden in het midden van natuurgebied. We vinden het zeer spijtig dat dit ongerept stukje natuur aan de Vliet ook plaats moet ruimen voor een geasfalteerde weg.”, zegt N-VA-bestuurslid Nathan De Strycker.

De dijk van de Vliet wordt ook vaak genoemd als oude stortplaats van de jaren ’80. We hopen dat deze werken met de nodige voorzichtigheid worden uitgevoerd zodat er geen gevaarlijk afval vrijkomt. “Het beleid van 40 jaar CD&V-bestuur heeft vergaande gevolgen. Schelle is tientallen jaren hét afvalstort van Vlaanderen geweest. Erger nog, we weten niet exact wat er allemaal in de grond zit. We roepen het gemeentebestuur dan ook op om hun verantwoordelijkheid te nemen. We vragen om regelmatig bodemtesten uit te voeren en deze publiek beschikbaar te stellen. Dit in het belang van de volksgezondheid én van de Schellenaren.”, licht Nathan toe.

Overstromingsgevaar

De laatste jaren heeft Vlaanderen al vaker te maken gehad met overstromingen door hevige regenval. Wanneer Schelle veel water te verwerken krijgt, zien we de Vliet vaak het risicopeil bereiken. “Verschillende buurtbewoners hebben ons gecontacteerd over de risico’s van de nieuwe afgravingen. Beelden uit het verleden tonen dat de Vliet vaak heel hoog staat onder de spoorwegbrug. Mocht dit in de toekomst ook gebeuren, dan zal het fietspad ook onder water komen te staan. Bovendien dreigt ook overstromingsgevaar voor het woongebied naast de Vliet.”, verduidelijkt Nathan.

Als partij zullen we dit dossier verder opvolgen en het gemeentebestuur vragen dit nogmaals te onderzoeken.