Tijdens de lockdown fysiek vergaderen? Mét publiek?

Op 27 november 2020, over deze onderwerpen: Bestuur
Schelle fysieke gemeenteraad tijdens lockdown corona

En toch gebeurt het, mét inachtname van de (afstands)regels!

Maar geeft de gemeente daarmee een goed voorbeeld?  Probeert het op die manier de verspreiding van de ziekte te voorkomen? Steekt uw gemeente u daarmee een hart onder de riem om toch maar de regels te volgen?
Achterpoortjes vinden om de coronamaatregelen te omzeilen is nu net de beste hulp voor een virus...  het heeft niet liever!

Gemeenteraden inrichten met meer dan 20 aanwezigen waarbij publiek uitnodigd wordt omdat “het moet van de minister”, is voor ons alvast een verkeerde manier van regels volgen.

België staat in de ganse wereld op nummer 1 wat betreft corona doden per inwoners. De lockdowns worden georganiseerd met uitgaansrestricties en nachtklokken voor u allen.  U moet kiezen binnen uw familie wie uw knuffelcontact mag zijn...  En Toch bestaat er nog een gemeente die de kantjes eraf loopt en die nog steeds fysieke gemeenteraden organiseert waarbij publiek moet kunnen aanwezig zijn. “Omdat het zo moet van de minister”! Een bestuur dat volledig voorbij gaat aan de geest van de wet en fysieke gemeenteraden blijft organiseren.
Wel, die gemeente is onze gemeente Schelle. Formeel N-VA protest bij het gemeentebestuur en bij de gouverneur mochten niet baten "omdat de wet het niet verbiedt”.

Onze N-VA fractie heeft sinds het begin van deze corona crisis zich steeds verzet tegen fysieke gemeenteraden. Er zijn zovele mogelijkheden om online te vergaderen, zowat elke gemeente maakt er gebruik van voor haar gemeenteraden.
Om contact zo veel mogelijk te vermijden hebben we zelf uitsluitend digitaal en dus op afstand ons mandaat ingevuld.  Elke maand werkte de fractie plichtsbewust de agenda van de gemeenteraad af en gaven op elk punt van de agenda de opmerkingen en stemming schriftelijk door.  Het enige dat CD&V hiermee deed, was op een leugenachtige manier laster rondstrooien.

In tijden van crisis stellen wij ons toch ernstig vragen bij de verantwoordelijkheidszin van onze burgemeester en zijn gemeentebestuur.