Geen hoogbouw in Schelle!

Op 21 maart 2023, over deze onderwerpen: Milieu & Natuur, Wonen & Leven

Milieu is voor het gemeentebestuur de splijtzwam om zes verdiepingen hoog te kunnen bouwen in Schelle

Schelle wordt door velen beschouwd als een eerder landelijke gemeente in een sterk verstedelijkt gebied. Er is behoorlijk wat natuur en het landschap geeft een rustige aanblik. Dat vinden wij allen goed en om te verdedigen.

Welnu, hieraan gaat in de toekomst toch wel wat veranderen. Op het einde van de Steenwinkelstraat, ter hoogte van de Koekoekstraat, wordt momenteel een gebouw van de firma Besix opgetrokken van zo’n 20 meter hoog, vergund door onze gemeente. Omgerekend zijn dit zes verdiepingen hoog!

Zes verdiepingen hoog om milieuredenen

In de presentatie van onze CD&V burgemeester tijdens de nieuwjaarsreceptie voor het personeel werd dit gebouw voorgesteld en lag de nadruk volledig op de milieuaspecten van dit gebouw. Zo was er groene gevelbekleding, ontharding, dakbegroeiing, lokaal waterbeheer, zonnepanelen en dergelijke meer. Waar echter niet over gerept werd en waar het voor de CD&V uitsluitend om gaat is de hoogte van de bouwlijn. Zes verdiepingen hoog vergund in Schelle betekent een enorme cadeau voor de bouwbedrijven en de projectontwikkelaars als er op eenzelfde lapje grond ineens dubbel zoveel bouwlagen mogen gebouwd worden.

“Eerder uitzonderlijk”

Tijdens de gemeenteraad van 30 januari 2023 bracht N-VA gemeenteraadslid Danny Schoonderwoert dit ter sprake, naar aanleiding van het gemeentelijke energie- en klimaatplan Schelle. “Zes verdiepingen is toch zeer bepalend voor het uitzicht van Schelle, zeker op een hoger gelegen gedeelte van onze gemeente. Tevens is dit een precedent om ook elders in Schelle zes verdiepingen hoog te bouwen wat het rustige uitzicht en de landelijkheid van Schelle toch nadrukkelijk gaat verstoren. De bouwpromotoren en de bouwsector in het algemeen gaan dit zeer graag horen, ook al zou dit ‘eerder uitzonderlijk’ zijn” aldus raadslid Danny Schoonderwoert.

“Dat men eerst grote oppervlakten weilanden opoffert voor gebouwen en grote parkings..Om daarna te gaan zeggen dat ge nu een ander gebouw gaat zetten op een andere wei en dat ge daardoor gaat ontharden? Dat kan toch maar de uitleg zijn van één partij!” voegt N-VA fractieleider Koen Vaerten daar nog aan toe.

“Milieu-argumenten gebruiken om een ander kostbaar goed zoals ruimtelijke ordening aan je laars te kunnen lappen, zodat daar een pak meer geld aan kan verdiend worden is toch wel pure volksverlakkerij en zeker niet ons idee van hoe beleid moet gevoerd worden”, aldus Danny Schoonderwoert.