N-VA Schelle vraagt dringend actie voor het gemeentepersoneel

Op 25 juni 2024

N-VA kaartte in mei 2022 al aan dat audit Vlaanderen een slecht rapport gaf aan onze gemeente, maar de kop werd gewoon in het zand gestoken.

Op de gemeenteraad van 19 juni 2024 werd pijnlijk duidelijk dat de negatieve audit inderdaad slechts gedeeltelijk opgelost werd.  Terwijl het bestuur hier intussen toch al twee jaar tijd voor gekregen had.  “Vooral het personeel mag niet lijden onder dit oubollig bestuur dat duidelijke signalen naast zich neer legt”, zegt Koen Vaerten.

N-VA vraagt actie!

Krijgt u zelf op uw werk een degelijke evaluatie?  Op geregelde tijdstippen en op een degelijke structuur gestoeld?  Gaat u er vanuit dat ook het gemeentepersoneel van Schelle zo’n evaluatie krijgt?  N-VA vindt zo’n werkomgeving evident!  En audit Vlaanderen -zo blijkt uit deze rapporten- ook!

Werknemers van de gemeente verdienen een structuur die willekeur en voortrekkerij onmogelijk maakt.

N-VA trok sinds het begin van deze legislatuur aan de alarmbel voor de werkomgeving en -omstandigheden van de werknemers van onze gemeente.  Getuige daarvan de tussenkomsten voor een fietsvergoeding, deze vergeten voordelen kwamen er alleen na tussenkomst van N-VA en nog meer,  bij het tot stand komen hielpen we als oppositiepartij bij het uitwerken van dit punt.  Indexatie werd toegevoegd, automatische aanpassingen werden toegevoegd, wat ons enkel de gebruikelijke sneer opleverde.

Dat onze gemeente intussen veel moeite heeft om nieuwe collega’s aan te trekken is intussen geweten, vacatures raken niet ingevuld.  Ook daar steekt cd&v de kop in het zand met “dat is overal zo”…  Terwijl N-VA vooral wil gaan voor een modern en up to-date personeelsbeleid en zeker niet bij de pakken blijft zitten. “Deze auditcijfers versterken onze strijdvaardigheid om er verbetering in te brengen” vult Nick Dewitte aan.

Audit Vlaanderen vraagt dat onze gemeente zijn structuur aanpast tegen eind 2024, en N-VA vindt deze termijn niet meer dan redelijk!  Dit bestuur heeft voldoende tijd gehad om dit op te lossen!

Is er dan niets gebeurd?

Er kwamen al aanpassingen aan het contract van de algemeen directeur en de financieel directeur. Al was ook daar de input van N-VA nodig.  Want waar het bestuur startte met een aanpassing enkel voor de algemeen directeur, wees N-VA op eenzelfde nood voor de financieel directeur.  Daarnaast moesten we ook onze gemeente meermaals wijzen op het bestaan van het OCMW-orgaan waartoe deze twee functies ook behoren en dus aangepast moesten worden.

N-VA vraagt dus dringend actie!

De werkomstandigheden voor het personeel zijn schrijnend en moeten zo snel mogelijk aangepakt worden.  Ook voor een aankoopbeleid en wagenparkgebruik heeft het getalm lang genoeg geduurd!  “Het is 2024, onze gemeente verdient het niet om op “jaren 90” wijze bestuurd te worden”, concludeert Koen Vaerten.