Schelle in den donkere

Op 1 december 2021, over deze onderwerpen: Veiligheid

Heeft u ook last van slecht verlichte straten? Voelt u zich soms ook onveilig door te donkere straten?

De oude straatverlichting wordt momenteel in verschillende wijken in onze gemeente vervangen door ledverlichting. Dit is zeker een goede zaak voor ons energieverbruik en het milieu, algemeen gezien dus een duurzame investering. Echter blijkt deze verlichting niet te voldoen aan de verwachtingen van de Schellenaren. Zo is de straatverlichting slecht geplaatst, vaak te donker en op verschillende plaatsen defect.

Onze N-VA-fractie kaartte dit probleem reeds aan op de gemeenteraad van 15 november. Het antwoord van de bevoegde schepen was dat het niet de gemeente is die deze verlichting plant en plaatst, maar dat dit het werk is van Fluvius.

Niet onze fout

Zoals we al zagen in andere dossiers (Electrabelsite, zwembaddossier, Chirolokalen, ....) wordt de verantwoordelijkheid door de meerderheid weeral van zich afgeschoven. Deze nodige en goede investering mist nu volledig haar doel. Een betere samenspraak met de bewoners van de betreffende wijken en een grotere betrokkenheid en interesse van de zittende meerderheid zouden deze fouten en ongemakken wellicht tot een minimum herleid hebben.

Een goede analyse en opvolging van deze projecten door het college hadden hier een succesverhaal van kunnen maken waar iedereen zich goed en veilig bij voelt. Nu is het onder meer het gemeentepersoneel dat de brokken moet gaan lijmen en naar noodoplossingen moet zoeken.

Passieve houding

De plaatsing is gebeurd en kan niet meer veranderd worden, aldus nog de schepen. Daarmee is de kous weer af voor de meerderheid en blijven de betrokken wijken dus donker achter. De N-VA zal dit dossier niet loslaten op de gemeenteraad. We zullen ons blijven inzetten zodat een betere oplossing uit de bus komt. We roepen de meerderheid nogmaals op om in dialoog te gaan met de Schelse burger en deze problemen zo snel als mogelijk op te lossen.