Vuilniszakken worden fors duurder

Op 15 december 2022, over deze onderwerpen: Wonen & Leven

Mogen we nog vloeken in de kerk?

Wie durft er in de gemeente waar elk jaar gestoeft wordt over gelijkblijvende gemeentebelastingen komen vertellen dat er ook een stijging van 50% doorgevoerd wordt?  Wel nu, het CD&V-gemeentebestuur alvast niet.  Vanaf volgend jaar stijgt de prijs van uw vuilniszak van twee naar drie euro. Het gemeentebestuur probeert dit door te voeren zonder enige informatie.

Het is onze taak als oppositie om op de hoede te zijn.

Vandaag geen goed nieuws show.

Natuurlijk is de belasting op vuilniszakken minder belangrijk dan de gemeentebelasting of opcentiemen. Maar wees toch eerlijk in de communicatie. Iets wat we al jaren aanklagen. Het is gewoon de keuze van het gemeentebestuur om de totaalkost te laten dekken door een prijs per vuilniszak. Men kan er ook voor kiezen om deze kost met de gemeentefinanciën te betalen, maar dan komt -god behoede ons- de gemeentebelasting onder druk.

De keuzes kunnen ook anders.

We vroegen naar een nieuw systeem van Diftar waarbij ieder betaalt wat er in z’n vuilnisbak zit (na weging). Op onze vraag werd niet ingegaan. Maar het verhaal blijft hetzelfde: het is gewoon een keuze om de Diftar weg niet in te slaan. Men heeft liever een systeem waarbij men elke twee jaar de goed heilige Sint kan spelen en gratis zakken uit kan delen. U weet ook, gratis bestaat niet. Ook hier kan men dus iets anders beslissen!