We zijn het jarenlang op die manier gewoon geweest

Op 23 januari 2012

We zijn het jarenlang op die manier gewoon geweest, maar na 2012 kan het anders:

Een bezoekje aan het gemeentehuis om meer informatie te bevragen omtrent ons programma heeft me geleerd dat er zeer behulpzame mensen werken op onze gemeentediensten, maar toch kreeg ik het gevoel dat deze ambtenaren door hun locatie en hun werkomgeving beperkt zijn, en daardoor niet met de tijd mee kunnen (of mogen?) evolueren.

De werking van het gemeentehuis is gemaakt zoals je dat vroeger zou verwachten:  op een centraal punt in de gemeente kan je langskomen en zitten de mensen die alles weten over de gemeentereglementen en die u zeer behulpzaam willen helpen met papieren copy’s van gemeenteraden of door te vertellen wat je wil weten.  Maar is dat in het 2012 van twitter, facebook en internet wel voldoende voor de burgers?

Het was vroeger met veel dingen zo:  Je haalde je informatie van een bepaald medium, en dat was de enige manier om eraan te geraken.  Neem nu het weer, jarenlang kon je de weersvoorspelling enkel weten door naar het weerbericht te kijken, vlak na het nieuws.  Je had dan uitspraken als:  “sshhht, zwijgt stil, want ik moet naar’t weerbericht luisteren” of “Nee ik weet ni wa weer het gaat worden, want ik heb gisteren ni naar het weerbericht kunnen kijken…”

Vandaag, 2012 gaat het anders:  je kan de weersverwachtingen te weten komen door op internet, of zelfs op je mobiele telefoon te gaan kijken en je weet wanneer de zon zal beginnen schijnen, je weet het niet alleen precieser, je kan het ook op elk moment gaan bekijken, wanneer je maar wil!

Zo kan je het ook bekijken over de gemeente:  in plaats van de informatie enkel te verspreiden via het gemeentehuis en de burger te laten langskomen, willen we die behulpzame beambte de mogelijkheid geven om tot bij de mensen te geraken via moderne, eigentijdse media.

Zal het gemeentehuis zoals het nu staat dan verdwijnen?  Neen, dat is en blijft de drijvende kracht achter de nieuwe media, en teruggrijpend naar het voorbeeld van het weer, het weerbericht wordt toch ook nog steeds elke dag uitgezonden?