Zwemwater in 2020?

Op 5 maart 2020, over deze onderwerpen: Vrije tijd & Cultuur

Hoe zal men zwemwater kunnen voorzien voor u, de Schellenaar? Sinds 2020 is het zwembad van Hemiksem gesloten voor het grote publiek. Omdat de gemeente Schelle niet wil deelnemen aan het intergemeentelijk Rupelzwembad in Aartselaar, zit men met de handen in het haar.

Onverantwoorde houding
Onze buurgemeenten Hemiksem, Niel en Aartselaar sloegen de handen in elkaar om samen een Rupelzwembad te bouwen voor hun inwoners. De tijd waarin elke gemeente een eigen zwembad kon onderhouden en financieren is helaas voorbij, daarom startte men onderhandelingen en kwamen drie gemeenten tot een samenwerkingsakkoord. Een samenwerking met compromissen óver de gemeentegrenzen, maar ook over de partijgrenzen heen. Dat is voor onze gemeente te moeilijk gebleken. Terwijl de gemeenten die wél in het Rupelzwembad stappen een burgemeester hebben van verschillende politieke kleur!  Het is dus wel degelijk mogelijk, maar niet voor Schelle blijkbaar. “Politieke spelletjes mét gevolgen!” zegt gemeenteraadslid Elien Van Breedam.

Zware gevolgen voor Schelle.
De leerlingen van onze lagere scholen kunnen voorlopig nog wel terecht in het zwembad van Hemiksem, maar ook dit verhaal zal binnenkort stoppen. Als de gemeente Schelle blijft weigeren om partner te worden van het Rupelzwembad zullen de Schellenaren duurdere zwemticketten betalen, maar vooral: onze Schelse scholen zullen geen zwemwater hebben. “Is het voor ons gemeentebestuur dan niet belangrijk dat onze kinderen kunnen leren zwemmen?” vraagt gemeenteraadslid Elien Van Breedam zich af.

N-VA blijft ijveren voor een samenwerking met Hemiksem, Niel en Aartselaar. De enige financieel draagbare oplossing op lange termijn.