Verhoging fietsvergoeding voor gemeentepersoneel Schelle

Op 29 november 2019, over deze onderwerpen: Bestuur, Mobiliteit

Wat is een fietsvergoeding?

Een fietsvergoeding is een bedrag dat door een werkgever wordt toegekend aan werknemers die met de fiets de verplaatsing tussen woonplaats en werk maken. Voor N-VA Schelle is het vanzelfsprekend dat al onze personeelsleden van de gemeente, die zich dag en nacht inzetten voor Schelle, hiervoor een correcte vergoeding krijgen.

Hoeveel brengt een fietsvergoeding op?

“Gemeenten zijn verplicht om een ‘minimaal vastgestelde’ kilometervergoeding toe te kennen. De meerderheid van de besturen kent echter een kilometervergoeding toe die gelijkgesteld is aan het bedrag van de fiscale vrijstelling van 0,24 Euro”, zegt Chantal Jacobs.  “Bovendien worden verhogingen van deze vrijstelling vaak opgenomen in de rechtspositieregeling van het personeel waardoor ook de fietsvergoeding automatisch wordt bijgestuurd.”

“In Schelle wordt, in tegenstelling tot in de meeste andere besturen, een lagere vergoeding toegekend.  Bovendien is het bedrag van de fietsvergoeding niet voor alle personeelsleden hetzelfde. Iets wat uiteraard niet kan”, duidt Chantal Jacobs.

Het N-VA voorstel:

Onze N-VA gemeenteraadsleden dienden op de gemeenteraad van november 2019 volgend voorstel in:

• Verhoging van de fietsvergoeding voor onze personeelsleden tot 0,24 Euro.
  • Het automatisch koppelen van deze vergoeding aan het bedrag van de fiscale vrijstelling.
  • Het toekennen met terugwerkende kracht van de laatste verhoging.

Het college heeft zich, bij monde van de burgemeester, op de gemeenteraad geëngageerd om het voorstel van N-VA met betrekking tot de verhoging van de fietsvergoeding ten laatste in september 2020 uit te voeren.

Concreet wil dit zeggen dat:

• Het gemeentepersoneel zal een hogere fietsvergoeding krijgen.
  • De fietsvergoeding is voor alle personeelsleden hetzelfde.
  • Toekomstige verhogingen worden automatisch doorgevoerd.