“Meer uniformiteit en samenwerking voor politiezone Rupel”

Op 14 februari 2019, over deze onderwerpen: Samenwerking, Veiligheid

Wanneer iemand bestuurlijk aangehouden wordt voor gedragingen die onder andere de levenskwaliteit van overige inwoners beperken, dient deze persoon een bijkomende belasting te betalen, op zich een goede zaak. Toch is er nog werk aan de uniforme aanpak binnen de politiezone. “Elke Rupelgemeente heft een andere belasting, erg onlogisch”, zegt Chantal Jacobs, gemeenteraadslid.

Ongelijke belastingen binnen de Rupelstreek

Ondanks dat de politiezone Rupel over dezelfde mensen en middelen beschikt is het opmerkelijk dat elke Rupelgemeente een ander bedrag qua belasting int.  Schelle heft voortaan een belasting van € 150, terwijl men in Hemiksem slechts de helft betaalt. “Het is aangeraden om een coherent beleid te voeren. Je kan haast niet uitleggen dat een persoon uit Hemiksem goedkoper afkomt bij een bestuurlijke aanhouding dan een Schellenaar”, zegt Chantal.

Nieuwe procedure

De huidige procedure omtrent deze belasting is verouderd. Daarom stelt N-VA enkele vernieuwingen voor. In de huidige beleidsnota staat dat men als eerste betaalmiddel tijdens een aanhouding ‘contant’ dient te betalen.  We stellen voor om deze belasting binnen de Rupelstreek voortaan indien mogelijk via bancontact of smartpay te laten betalen. Deze nieuwe procedure zal een mindere workload genereren.

Lees hier de uitgebreide info

Op de gemeenteraad van 4 februari laatstleden agendeerde het college de verhoging van de gemeentebelasting voor bestuurlijk aangehouden personen, van 75 Euro naar 150 Euro, en dit vanaf 1 januari 2019. Deze belasting wordt gevestigd op het vervoer met een politievoertuig van personen die door de lokale politie bestuurlijk aangehouden zijn.

N-VA stelde het invoeren van deze kost zeker niet in vraag maar had wel bedenkingen bij de niet-uniforme werkwijze binnen de politiezone Rupel. Hoewel in deze zone dezelfde middelen en mensen worden ingezet voor deze interventies zijn de aangerekende kosten zeer verschillend:

• Hemiksem: 75 Euro
  • Boom: 85 Euro
  • Rumst en Niel: 100 Euro
  • Schelle: 150 Euro

Bovendien zijn de bedragen in de andere Rupelgemeenten van toepassing tot 31/12/2019 en dit terwijl in Schelle, met terugwerkende kracht vanaf 01/01/2019, een verdubbeling wordt ingevoerd. Het niet-uniform werken binnen een zelfde politiezone stelt dan ook; de efficiëntie, effectiviteit en correcte uitvoering in vraag. Bovendien wordt als eerste betaalmiddel verwezen naar onmiddellijke inning via contante betaling/cash. Hierbij gaf N-VA aan dat deze betaalwijze, gezien ook de verhoging van het bedrag, en gelet op de langetermijnvisie omwille de looptijd van het besluit (tot eind 2024), niet meer aangewezen is. De meeste bestuurlijk aangehoudenen zullen immers vermoedelijk een dergelijk bedrag niet op zak hebben. Bovendien is het verwerken van chartale middelen workload- en risicoverhogend. Onmiddellijke inning via andere betaalwijzen is hierbij een betere optie.

N-VA gaf aan dat het schrappen van de optie contante betaling en het invoeren van andere betaalwijzen zoals bancontact en/of smartpay, daar waar mogelijk, aangewezen is. Op vraag van N-VA zullen beide aandachtspunten meegenomen worden ter bespreking op de conferentie van de burgemeesters van de Rupelgemeenten.