U bent hier
Schelle zal nog jaren op veilige voetpaden moeten wachten
cd&v stelt herstel van de voetpaden uit wegens nieuwe werken en het niet verantwoordelijk zijn voor aangerichte schade.
Na diverse ingrepen waarbij straten werden opengebroken, liggen de voetpaden in Schelle er al maanden slecht bij. Gemeenteraadslid Chantal Jacobs vroeg dit jaar tijdens meerdere gemeenteraden naar een plan van aanpak voor herstel, maar de huidige meerderheid (cd&v) wijst op nieuwe geplande werken door nutsbedrijven en geeft aan voorlopig geen herstellingen in te willen plannen. Hierdoor dreigen de inwoners van Schelle nog jaren met gevaarlijke voetpaden te blijven zitten.
De inwoners van Schelle kampen al geruime tijd met gevaarlijk slechte voetpaden in hun gemeente. De aanhoudende staat van verval is volgens gemeenteraadslid Chantal Jacobs het resultaat van een aaneenschakeling van infrastructuurwerken waarbij de straten zijn opengebroken en vaak niet in degelijke staat zijn hersteld. Chantal stelde meermaals vragen over de aanpak van deze problematiek.
Wanneer worden deze voetpaden hersteld?
Op diverse plaatsen zijn ze zo gevaarlijk dat ze leiden tot valincidenten en hinder voor de bewoners,” stelde ze in het begin van het jaar tijdens de gemeenteraad aan het adres van de cd&v-meerderheid. Burgemeester Rob Mennes (cd&v) reageerde dat er eerst een volledige inventarisatie van de probleemlocaties moest plaatsvinden voordat herstelwerkzaamheden ingepland konden worden. Het opstellen van deze inventaris bleek echter een tijdrovend proces: slechts één personeelslid van de gemeente houdt zich ermee bezig en kan hier slechts één dag per week aan werken, was zijn reactie.
Voortdurende vertraging en uitstel
In de maanden die volgden kwam er voor de inwoners echter weinig duidelijkheid. Tijdens de daarop volgende gemeenteraden bleef Chantal naar een stand van zaken vragen. Opnieuw gaf de burgemeester aan dat de inventaris nog niet volledig was, wederom door de beperkte beschikbaarheid van de verantwoordelijke medewerker en het niet kunnen invullen van een vacature. Bovendien werd gesteld dat de erbarmelijke staat van de voetpaden te wijten is aan recente werken door Fiberklaar, een nutsbedrijf verantwoordelijk voor glasvezelinstallaties. Volgens de burgemeester ligt de verantwoordelijkheid daarom bij dit bedrijf. Bovendien wees hij erop dat hij onlangs op de hoogte is gebracht van nieuwe werken door onder andere Telenet, waardoor de komende twee jaar opnieuw voetpaden zullen opengebroken worden.
De straten zullen nog lang open liggen en in slechte staat zijn” concludeerde Mennes.
Chantal Jacobs reageerde scherp: “Betekent dit dat er nu niets gebeurt en dat de burgers van Schelle nog jarenlang met deze gevaarlijke voetpaden moeten leven? Wat is er nu dan precies gedaan aan de inventaris die u eerder beloofde? Hoe kunnen we iemand aansprakelijk stellen of herstellingen plannen als er nog geen volledig overzicht van de problemen is?”
Een ontbrekende inventaris en het ontbreken van oplossingen
De N-VA-fractie uitte scherpe kritiek op het gebrek aan voortgang. “We hopen dat de huidige meerderheid de ernst van de slechte voetpaden en de hinder voor de inwoners erkent en start met het plannen van een grondige analyse en concrete oplossingen,” verklaart Chantal.
Voorlopig lijkt er echter nog geen concrete oplossing in zicht, en de inwoners van Schelle blijven voorlopig aangewezen op de bestaande, slecht herstelde voetpaden, met alle risico’s vandien.
Inspiratie vanuit andere besturen: een gestructureerde aanpak van nutswerken
De nieuwe ‘Code Nuts’ die de stad Antwerpen recentelijk invoerde, biedt een helder voorbeeld van hoe een strikte aanpak van infrastructuurwerken bij kan dragen aan minder hinder en een betere bescherming van openbare voetpaden. De stad verplicht nutsbedrijven tot een definitieve herstelling waar mogelijk en heeft duidelijke afspraken rond planning, kwaliteit en communicatie met buurtbewoners.
Ook de gemeenten Boom, Niel en Hemiksem zijn voorbeelden van buurgemeenten die bevestigen dat er afspraken gemaakt werden met de nutsbedrijven, en dat er tevens controle, opvolging en overleg is tussen de betrokken partijen.
Gemeenteraadslid Chantal Jacobs merkt op dat een dergelijke aanpak ook in Schelle veel problemen zou kunnen oplossen. "Een plan zoals dat van Antwerpen of onze buurgemeenten zou hier een wereld van verschil maken," stelt ze. Met een vergelijkbaar beleid kan ook Schelle mogelijk de veiligheid en kwaliteit van voetpaden beter garanderen, zelfs tijdens langdurige nutswerken.