U bent hier
Zitting gemeenteraad Schelle onderbroken door verhoogde waarde CO2-meter in heetst van het debat – Schrijnende toestanden in woonzorgbeleid Schelle
De incidenten in de assistentiewoningen van Het Muydenhof in Schelle werpen een schril licht op het falende woonzorgbeleid van de huidige meerderheid. De situatie waarin een bewoonster onlangs urenlang hulpeloos op de grond moest wachten, ondanks meerdere noodoproepen, is ronduit schrijnend. Dit probleem, veroorzaakt door een technisch defect dat inmiddels zou zijn opgelost, benadrukt opnieuw de kwetsbaarheid van onze zorgstructuur.
Niet het eerste incident
Dit was echter niet het eerste incident. Eerder deed zich al een vergelijkbaar probleem voor in dezelfde woonzorgvoorziening. Tijdens de gemeenteraad verklaarde de meerderheid dat de procedure van het alarm meermalen wordt getest, maar toen gevraagd werd de verslagen van deze testen te kunnen inzien, bleef een duidelijk antwoord uit. De N-VA zal deze verslagen dan ook schriftelijk opvragen om meer duidelijkheid en transparantie te krijgen in de werking van het noodoproepsysteem.
Hevige discussies tijdens gemeenteraad – voorzittersmaatregel ongezien
Op 15 januari 2025, leidde deze kwestie tot bijzonder verhitte debatten tijdens de gemeenteraad. Onder zware druk moest de voorzitter zelfs een opmerkelijke stap nemen: hij meldde dat de CO2-meter in de raadszaal te hoge waarden aangaf en verzocht alle aanwezigen tijdelijk buiten te gaan. Deze adempauze leek bedoeld om letterlijk en figuurlijk de gemoederen te bedaren en de toestand af te koelen. Na hervatting van de vergadering ging de discussie echter onverminderd door.
Contract Familiehof beëindigd – maar wat is het plan B?
Tijdens de gemeenteraad stelde Chantal Jacobs, fractieleider N-VA, vragen over het beëindigde contract met Familiehof. Dit contract vermeldt dat bij stopzetting de zorgverlening nog drie maanden loopt, concreet voor Schelle is dit tot maart 2025. Volgens de bevoegde schepen Axel Boen (CD&V) wil Familiehof dit eventueel nog verder opnemen na maart, mocht er geen nieuwe partner gevonden zijn. “Wederom doen de zorgverleners dit puur uit plichtsbesef en hun toewijding aan onze ouderen, ondanks de zware omstandigheden waarin zij werken. Wederom wordt er gerekend op de goodwill van zorgkundigen”, reageerde Chantal Jacobs. Wanneer werd gevraagd naar een plan B, indien het vinden van een nieuwe partner alsnog uitblijft, bleef het antwoord steken op een vage hoop om tijdig een nieuwe partner te vinden.
Gebrek aan transparantie en communicatie
Opvallend was ook dat het gemeentebestuur een schrijven van de hogere overheid, waarin aan het huidige bestuur toelichting is gevraagd over het incident, niet vernoemde. Pas na uitdrukkelijke vragen van Chantal Jacobs werd dit erkend als zijnde ontvangen. Bovendien werden bewoners van de assistentiewoningen pas via de media op de hoogte gesteld van het stopzetten van de huidige samenwerking en de zoektocht naar een nieuwe partner. Dit is onaanvaardbaar: bewoners betalen voor een assistentiewoning met gegarandeerde noodhulp en verdienen transparantie en respect.
Geen excuses voor nalatigheid
“Het is onbegrijpelijk dat bewoners van assistentiewoningen, die rekenen op onmiddellijke hulp in noodgevallen, in dergelijke situaties belanden,” aldus Chantal Jacobs. “En dat de meerderheid hier pas onder druk transparantie toont, is des te schrijnender. Onze ouderen en zorgverleners verdienen beter. Het huidige beleid rekent op goodwill in plaats van structurele oplossingen te bieden.”
Oproep tot actie
De incidenten van de voorbije periode en de chaotische reacties van de meerderheid maken duidelijk dat dringende actie nodig is. De N-VA dringt aan op een duidelijk plan B, structurele verbeteringen in noodoproepsystemen en transparante communicatie naar bewoners en hun families. Dit is geen kwestie van politiek, maar van respect en verantwoordelijkheid tegenover onze gemeenschap.